Toyota Hiace 2,4 D 4WD, amibõl nem könnyû eladót találni

Toyota Hiace 2,4 D 4WD (1989-1995)

A bérelhetõ teherhordó

Régóta figyelem külföldön és itthon is az eladó régi összkerekes szívódiesel Toyota buszokat, mert ezek sem teherhordásban, sem terepen nem ismernek akadályt. Lehetnek olyan szállítások, aminél jól jön egy olyan autó, amibe be lehet pakolni akár 2 méter 85 centi hosszúságú olyan tárgyakat, amiket egy új autóba nem szívesen tesz be az ember, ha ez a mikrobusz emellett még terepen is jól viselkedik, akkor ez a Toyota Hiace 4WD.

Alapból feladtam a leckét magamnak, ugyanis Magyarországon nem igen lehet ilyeneket találni, mert ha esetleg piacra is kerül egy-egy darab, arra azonnal lecsapnak a kereskedõk, akik számára az újabb piac már Afrika, vagy Mongólia. Az eredményes keresést tovább nehezítette, hogy a kapcsolható összkerekesek közöl is 6 személyes, kétoldali tolóajtós volt az elképzelésem.

Az 1995 évjáratig gyártott Toyota Hiace megbízhatóságáról legendák születtek. Ezek a Toyoták Magyarországon az ÉGÁZ-nál és az OMSZ-nél bizonyítottak megbízhatóságból és elnyûhetetlenségbõl.

Egy mentõs tapasztalatairól beszélve elmondta, hogy ezeket az autókat 1.000.000 kilométerig használták, majd ezt követõen ezek Afrikában találtak új gazdára, ahol újra mentõautóként vagy esetleg árú szállítóként további 1.000.000 kilométer várt rájuk.

Egy német autókereskedõ „Toyota Fun” barátom megosztott velem pár éve néhány történetet a régi összkerék hajtású Toyotákkal kapcsolatban. Íme egy momentum ebbõl:

Mustapha ma Németországban él, Marokkóból költözött oda. Szülõföldjén, Afrikában szerzett tapasztalataira alapozva elindított egy terepjáró kereskedést, ahol Afrikában a megbízhatóságban már debütált autómárkákat gyûjti össze és adja tovább. Mustapha mesélte, hogy mikor elkezdte az üzletét, befutott hozzá egy Toyota terepjáró 700.000 kilométerrel, õ tudta mit csinál, ezért megvette. Pár napon belül Mongóliából jöttek és kérdés nélkül vitték tovább a Góbi-Sivatagba, az úttalan utakra. Abba a Mongóliába, ahol télen nem ritka a -50 fok sem…

Információk, internetes kutatások, több hónap internetes szemezgetés, külföldi és itthoni kapcsolatok megkeresése… Nem volt egyszerû a megvalósításhoz vezetõ út.

Mint már említettem, alap probléma volt, hogy nem igen lehet találni ilyen autót sem külföldön, sem itthon. Konkrétan itthon lehetetlen találni, kint pedig szinte lehetetlen találni ilyen Toyota Hiace 2,4 D 4WD-t.

Az általam keresett Toyota Hiace 2,4 D 4WD-nél nem elhanyagolandó kérdés volt az ár, ami egyébként hihetetlenül magas volt annál a néhány darabnál, amit külföldön kínáltak megvételre.

Egyébként egy ilyen autó új korában 3.000.000 forint (10.000 euro) körül mozgott, de 20 év elteltével sem akarják ezeket a kapcsolható összkerekes, felezõváltóval ellátott Toyota Hiace 2,4 D 4WD-ket 1.000.000 forint (kb. 3.500 euro) alatt eladni.

A külföldrõl történõ vásárlást végül is több dolog miatt ki kellett zárnom.

Az egyik tényezõ a kint eladásra kínált ilyen Toyoták magas ára volt. Sokáig vadásztam külföldön Toyota Hiace 2,4 D 4WD-t, de a külföldrõl vásárolt autó amúgy is magas árát a beszerzéssel járó költségek még tovább növelték volna, így ezt célszerû volt átgondolnom… Számításba kellett vennem, hogy ezek a minimum 19 éves autók mind korának megfelelõ állapotúak és nem jellemzõ a felújításuk, aminek egyszerû az oka: nincs rá szükség, mert megy és kész...

Ugyanakkor ezeknél a Toyota Hiace 4WD típusú autóknál a karosszéria minden esetben a korának megfelelõek, ami alapjában véve további problémát jelentett. A külföldön kiszemelt Toyota Hiace 2,4 D 4WD szívódieselek közül egyik sem rendelkezett érvényes mûszaki vizsgával. Ugye ez egy újabb problémaforrás volt, ugyanis hatósági mûszaki vizsgára kellett volna a vásárlást követõen vinni az autót. Tudtam, hogy még egy, a Toyota Hiace 2,4 D 4WD korából származó nehézséggel kell számolnom… ez mégpedig nem más, mint az alvázszám kirohadása… új alvázszám, új forgalmi engedély, hatósági mûszaki vizsga, az ezekkel járó költségek és idõ.

Végül úgy döntöttem, hogy meg kell várnom, míg Magyarországon találok egy elképzeléseimnek megfelelõ Toyota Hiace 2,4 D 4WD terepjárót…

Hosszú idõn keresztül naponta többször is kotorásztam az interneten, míg belebotlottam egy Toyota Hiace 2,4 D 4WD-be a Bükkben, Alsószuhán, egy 400 lelket számláló településen. Ez az elképzeléseimnek teljesen megfelelõ, 6 személyre vizsgáztatott 2 oldali tolóajtós, 1995 évjáratú szívódiesel Toyota Hiace pont olyan volt, amit kerestem.

Amit ennél megnéztem kapásból, az, az alvázszám volt. A gazdája hála Istennek ezt már kicseréltette a rohadás miatt. Az eredeti szám az anyós ülés elsõ sárvédõnél van egyébként. Ha ez ki van rohadva, akkor a vételt követõen az eredetiség vizsga helyett hatósági mûszakira kell vinni az autót. Ezzel nekem nem kellett foglalkoznom. Nem volt más dolgom, mint az eredetiség vizsga, biztosítás kötés, okmányiroda új forgalmi. Innentõl kezdve nincs más hátra, tesztelni az autót.

Szóval eljutottam ahhoz a 6 személyes, kétoldali tolóajtós, újra alváz számoztatott autóhoz, ami az elképzelésem volt. Árban egy korrekt összeggel zárhattam ezt a befektetésem, ugyanis a külföldön hirdetettekhez képest jóval olcsóbban juthattam hozzá itthon a Toyota Hiace 4WD-hez, mégpedig kijavított alvázszámmal, érvényes mûszakival 2015 év végéig.

Természetesen az autó a kora miatt a karosszéria felújításra szorul, de ezt a „motor és váltó teszt” kilométerek után bármikor kivitelezhetem.

A Toyota Hiace 4WD - m további sorsáról a késõbbiekben beszámolok nektek. Ha minden rendben lesz, korhû állapotban fogom a késõbbiekben használni az autót, ami vállalkotásom logójához illõ színben, pirosban fog pompázni… de addig még jelentkezem.

  • Toyota Hiace 4WD
  • Az 1995-ös évjáratú Toyota Hiace 4WD 2446 köbcentis motorja, ami az ülés alatt található.
Készítette: Honlap készítés: www.webshop-center.hu
© 2011 Interland. All Rights Reserved.